ΙΛΙΑΔΑ – ΡΑΨΩΔΙΑ Α΄, Λυδία Κονιόρδου, 14 10 2010, Σκηνική Παρουσίαση ΤΗΣ ΙΛΙΑΔΑΣ του ΟΜΗΡΟΥ σε μετάφραση ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΡΩΝΙΤΗ, Κριτική Νίκης Πρασσά

ΙΛΙΑΣ ΤΟΜΟΣ ΠΡΩΤΟΣ

ΙΛΙΑΔΑ – ΡΑΨΩΔΙΑ Α΄

ΛΥΔΙΑ ΚΟΝΙΟΡΔΟΥ

Όμηρος, Εθνικό θέατρο , Δ. Μαρωνίτης, Λ. Κονιόρδου. Από την δυνατή «πένα» της αρχαιότητας, το αθάνατο χέρι του Τσίλερ, περνάμε στο σπουδαίο βλέμμα ενός φιλολόγου και την δυνατή σκηνική παρουσία μίας καταξιωμένης ηθοποιού. Το κάλεσμα του Γ. Χουβαρδά, ήταν αναπόφευκτο να συγκεντρώσει πλήθος κόσμου στην αίθουσα εκδηλώσεων του κτιρίου της οδού Αγ. Κων/νου. Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η προσέλευση παιδιών και εφήβων, σε μία πρόταση αρκετά ενδιαφέρουσα για τα πολιτιστικά δρώμενα της χώρας. Με εισιτήριο που κόστιζε μόλις 5 ευρώ, είδαμε επιτέλους 4μελείς οικογένειες να απολαμβάνουν από κοινού μία δραστηριότητα που συνήθως είναι απαγορευτική, λόγω οικονομικής επιβάρυνσης. Αν βάλουμε και το ιδανικό της ώρας (18:00), δεν χρειάζεται να αναρωτηθούμε γιατί υπήρχαν τόσοι όρθοι, δυσχεραίνοντας μάλιστα την δυνατότητα έγκαιρης έναρξης της προγραμματισμένης ανάγνωσης.

Ο διευθυντής του Εθνικού υποδέχτηκε στον χώρο τόσο το κοινό όσο και τον «υπαίτιο» των θεατρικών αναλογίων , Δ. Μαρωνίτη, η μετάφραση του οποίου αποτέλεσε το ερέθισμα για τον προγραμματισμό των 24 βραδιών. Μεγάλες, όπως συνηθίζουμε να λέμε, κυρίες του ελληνικού θεάτρου θα παρελάσουν από την αίθουσα εκδηλώσεων του κτιρίου Τσίλερ, προκειμένου να απαγγείλουν έκαστη, μία από τις ραψωδίες του έπους.

Στα χνάρια των ραψωδών της αρχαιότητας, ιδανική η έναρξη με την Λυδία Κονιόρδου να μας εισάγει στο μέσο του Τρωικού πολέμου και την περίφημη σκηνή της διαφωνίας Αχιλλέα και Αγαμέμνωνα. Μέσα από το απόλυτο σκοτάδι, με ένα κερί στο χέρι, εισέρχεται για να φωτίσει την σκηνή και να αναμετρηθεί με τις σελίδες του κειμένου. «Μῆνιν ἄειδε» θα πει ο Όμηρος επικαλούμενος τη Μούσα, στο θυμό θα αναφερθεί η ηθοποιός αγγίζοντας το μοναδικό αντικείμενο που βρισκόταν επί σκηνής, ένα έγχορδο μουσικό όργανο – κάτι σαν την αρχαία φόρμιγγα. Με αυτό, την εξαιρετικά ρευστή και πολύ σύγχρονη μετάφραση αλλά και τις διαρκείς εναλλαγές στη φωνή , συνοδεία ανεπαίσθητης κίνησης του σώματός της, η ερμηνεύτρια ζωντάνεψε έναν ολόκληρο κόσμο, τον ανθρώπινο, αλλά και ένα βασίλειο, εκείνο ψηλά στον Όλυμπο.

Τις δυνατότητες της Κας Κονιόρδου στην «αφήγηση» τις είχα διαπιστώσει πολύ παλιά, στα τέλη της δεκαετίας του 90, με την παράσταση του Σ. Χατζάκη «Η φόνισσα». Ο λόγος του Παπαδιαμάντη τότε και του Ομήρου τώρα, ντύθηκαν το μέτρο της και ακολούθησαν τον ρυθμό της, άλλοτε αγωνιώντας, άλλοτε ηρεμώντας. Βάζοντας και τραγούδι αλλά και διάφορους ήχους, έδινε την ατμόσφαιρα της ιστορίας, χαρίζοντάς μας ένα ταξίδι στο Ίλιον. Μέσα σε περίπου μία ώρα, ακούσαμε την απαρχή ενός απουδαίου μύθου, και μεταφερθήκαμε στο πεδίο της μάχης μέσα από τα χείλη μίας γυναίκας. Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα αυτή η οπτική, καθώς η φύση του αρσενικού αποδόθηκε με την επιβλητική δύναμη του θηλυκού. Μερικά λαθάκια στην ανάγνωση ήταν απολύτως λογικά να γίνουν, μιας και προσπαθούσε η ηθοποιός να κυλήσει γάργαρα η πεζή απόδοση του ποιητικού λόγου. Εκείνο που θα πρέπει να προσεχτεί είναι λίγο η ποιότητα του ήχου, μιας και ο χώρος δεν ευνοεί την τόσο καλή ακουστική του πράγματος (λαμβάνοντας υπ όψη πως το κοινό ενίοτε «δείχνει» ανήσυχο, με αποτέλεσμα να ακούς πολλούς θορύβους μέσα στην αίθουσα).

Σε γενικά πλαίσια θα έλεγα πως είναι μία καλή αρχή και μία σπουδαία προσπάθεια , για ένα εγχείρημα δύσκολο, με τα σύγχρονα δεδομένα της οπτικοποίησης των πάντων και της έλλειψης επαφής ούτως ή άλλως με τις ρίζες και το παρελθόν μας. Σημασία έχει πως αυτή τη φορά το αισθητικό αποτέλεσμα υπερφαλαγγίζει τον εκπαιδευτικό σκοπό του κειμένου, κι έτσι , όπως παλιά, απολαμβάνουμε τον λόγο, με το μέτρο, το μέλος, την σάρκα και τα οστά που του αξίζουν.

Θα περιμένουμε και τις υπόλοιπες κυρίες να μας «τραγουδήσουν» τις ραψωδίες, κάθε Πέμπτη απόγευμα, σαν ένα πισωγύρισμα στον χρόνο και στην απαρχή της αφηγηματικής τέχνης.

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.