ΟΙ ΝΕΟΙ ΣΤΙΣ ΚΩΜΩΔΙΕΣ
ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
1 9 4 8 – 1 9 74
[ΕΛΙΖΑ-ΑΝΝΑ ΔΕΛΒΕΡΟΥΔΗ]
…… Λίγες όμως κωμωδίες παρουσιάζουν τους νέους με δυναμική, και όχι συμβατική ματιά, όπως το Αυτό το κάτι άλλο (1963) του Γρηγόρη Γρηγορίου, σε σενάριο Γιώργου Λαζαρίδη, από μία ιδέα των Τσιφόρου – Βασιλειάδη, και το Και οι δεκατέσσερις ήταν υπέροχοι (1965) του Βαγγέλη Σειληνού, σε σενάριο Γιώργου Λαζαρίδη – Κώστα Κινδύνη.
Η κωμωδία τον Γρηγορίου αναπαράγει ένα πολύ ενδιαφέρον νεανικό κλίμα, το οποίο δίνει στην υπόθεση τόνο διαφορετικό από το συνηθισμένο. Στοιχεία του σεναρίου, όπως ο γλεντζές πατέρας (Λάμπρος Κωνσταντάρας), που υποκρίνεται στην οικογένεια του το θεοσεβούμενο, η ερωτική ιστορία ανάμεσα σε δύο ζευγάρια (Γιώργος Πάντζας -Άννα Φόνσου και Βαγγέλης Σειληνός -Βιβέτα Τσιούνη), ακόμα και οι χοροί και τα συγκροτήματα της μόδας, υπάρχουν σε πλήθος άλλες κωμωδίες, είναι συνηθισμένα και κοινότοπα.
Όμως, αθροίζοντας πολλές μικρές λεπτομέρειες, ο Γιώργος Λαζαρίδης παραδίδει ένα φροντισμένο σενάριο, το οποίο ο Γρηγορίου απογειώνει με τη σκηνοθεσία του. Διαλέγει ιδιόρρυθμες γωνίες λήψης και κινεί τη μηχανή, όχι μόνο για να παρακολουθήσει τις μετακινήσεις των προσώπων, αλλά και επειδή η κίνηση ταιριάζει με το αντικείμενο που κινηματογραφεί, με τη νεολαία που έχει το μυαλό της μόνο στα ποτά, στα ξενύχτια, στο σεξ και στο χορό. Η κάμερα δεν μένει στατική να παρακολουθεί τους νέους να χορεύουν μπροστά της, αλλά τους ακολουθεί και αποδίδει όχι απλώς το χορό, αλλά το χορό ως μανία, ως μοναδικό σκοπό στη ζωή. Ε&ώ η μουσική του Κώστα Κλάββα είναι πολύτιμος αρωγός. Έτσι, στο Αυτό το κάτι άλλο η συμβατική υπόθεση, στην οποία ένα χρεοκοπημένο πλουσιόπαιδο, θύμα του υποκόσμου, προσπαθεί να κατακτήσει μία μεγάλη προίκα, μετατρέπεται σε εικονογραφία μίας συγκεκριμένης νεανικής ομάδας, με προεκτάσεις πάνω στα γενικότερα ενδιαφέροντα, ή —για να είμαστε πιο ακριβείς— σε ένα μέρος των ενδιαφερόντων της νεολαίας της εποχής. θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι σε μία εποχή που θεωρείται από τις πιο χαρακτηριστικές της συμμετοχής της νεολαίας στους κοινωνικούς αγώνες, η κωμωδία αλλοιώνει την εικόνα της, περίπου συκοφαντώντας την. Όμως, ο Γρηγορίου κάθε άλλο παρά αδιάφορος είναι για τον κοινωνικό ρόλο της νεολαίας. Αφού καταγράφει τις συμπεριφορές με αποτελεσματικότητα ντοκουμέντου, ματιά που ισχύει ακόμα και στις σκηνές της στυλιζαρισμένης χορογραφίας, κάνει φινάλε με μία ανατροπή. Σε αυτή τη μεγάλη αργόσχολη παρέα, που φαίνεται να έχει πάρει σοβαρές αποστάσεις από τη μικροαστική ηθική, ένα συναίσθημα επιβιώνει, η αλληλεγγύη. Με ένα νεύμα, μία απλή παρακίνηση η ομάδα είναι έτοιμη να αντιπαρατεθεί στους παρανόμους και να βοηθήσει το φίλο της να σώσει το εργοστάσιο του. Εκεί η ζωή θα βρει «αυτό το κάτι άλλο» στη δουλειά, σε έναν κοινωνικά επωφελή σκοπό, το χαμόγελο θα κατακτήσει τ« πρόσωπα και η παρασιτική καθημερινότητα θα αντικατασταθεί από το τραγούδι ανθρώπων και μηχανών. Δεν έχει σημασία αν αποδίδεται μία πραγματική ή πιθανή κατάσταση. Σημασία έχουν η θετική εικόνα που αναδύεται για τους νέους μέσα από τη λύση και ο αξιοθαύμαστος τρόπος με τον οποίο αποφεύγεται ο διδακτισμός…….
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΝΕΑΣ ΓΕΝΙΑΣ
40
ΚΕΝΤΡΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ Ε.Ι.Ε. ΑΘΗΝΑ 2004
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial Greece 3.0 (Αναφορά προέλευσης – Μη Εμπορική Χρήση)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/gr/
Φιλμογραφία
ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ!
(1963)- Σκηνοθεσία: ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΗΣ
ΦΟΝΣΟΥ ΑΝΝΑ |
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ |
ΠΑΝΤΖΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ |
ΤΣΙΟΥΝΗ ΒΙΒΕΤΤΑ |
ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ ΛΑΜΠΡΟΣ |
ΣΕΙΛΗΝΟΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ |
ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΘΑ |
ΓΑΡΜΠΗ ΤΖΟΛΗ |
ΚΑΤΣΑΔΡΑΜΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ |
ΓΙΟΥΛΑΚΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ |
ΜΠΑΚΟΔΗΜΟΣ ΚΩΣΤΑΣ |
ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΕΡΡΙΚΟΣ |
ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ |
ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ ΚΩΣΤΑΣ |
ΚΟΥΡΗΣ ΑΛΕΚΟΣ |
ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΝΤΕΠΗ |
ΤΖΟΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ ΜΗΝΑΣ |
CARIERI ROBERTO |
ΟΝΟΡΕ ΣΟΦΗ |
ΠΑΝΤΑΖΗΣ ΠΕΤΡΟΣ |
ΦΥΣΣΟΥΝ ΚΩΣΤΑΣ |
ΚΟΡΡΕΣ ΣΩΚΡΑΤΗΣ |
VAN DAYK ELISABETH |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » J’ AIMES UN ATHENEN « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » ΑΓΟΡΙΑ ΚΑΙ ΚΟΡΙΤΣΙΑ « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » ΕΡΩΤΙΚΟ ΜΠΛΟΥΖ « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » Η ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » Η ΣΚΙΑ « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ ΚΑΚΩΝ « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ ΚΑΛΩΝ « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » ΜΑΝΤΙΣΟΝ « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » ΝΕΑΝΙΚΟ ΤΣΑ ΤΣΑ « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » ΝΥΧΤΑΡΙΝΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » Ο ΡΥΘΜΟΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » Τ’ ΑΓΟΡΙ Π’ ΑΓΑΠΩ « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » ΤΙΤΛΟΙ « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » ΤΟ ΒΑΛΣ ΤΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » ΤΟ ΞΕΦΡΕΝΟ ΠΑΡΤΥ « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » ΤΟ ΤΑΓΚΟ ΤΩΝ ΚΕΡΙΩΝ « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » ΤΣΑΡΛΕΣΤΟΝ « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » ΦΙΝΑΛΕ « |
CADILLAC RITA | » J’ AIMES UN ATHENEN « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » Η ΣΚΙΑ « |
ΚΛΑΒΑΣ ΚΩΣΤΑΣ | » Τ’ ΑΓΟΡΙ Π’ ΑΓΑΠΩ « |